Mieszkanie za granicą wcale nie musi być problemem, jeżeli chodzi o ubieganie się o pożyczkę w polskim banku. Wnioski dotyczące chęci uzyskania pomocy finansowej o jakiejkolwiek wielkości, które składane są przez emigrantów, bardzo często spotykają się z pozytywną odpowiedzią. Wystarczy jedynie spełnić odpowiednie wymagania (o nich później), aby utwierdzić bank w przekonaniu, że posiada się możliwość spłacania poszczególnych rat, bez względu na to, na co pieniądze w ramach pożyczki zostaną przeznaczone. Jak to w ogóle możliwe?
Pożyczka – na co?
Podczas składania wniosków o pożyczkę, wiele osób musi liczyć się z tym, że będzie musiała podać powód, dla którego ubiega się o nią. W końcu wyróżnia się przynajmniej kilka rodzajów usług, jakie świadczą poszczególne banki i tylko wyłącznie w ten sposób przedstawiciele banku potrafią znaleźć rozwiązanie najlepsze, które najdokładniej odpowiada wszystkim potrzebom i wymaganiom zainteresowanych osób. W ten sposób bez najmniejszego problemu można starać się między innymi o kredyt na zakup mieszkania czy budowę domu, które nie wymagają nawet sporego wkładu własnego – w tym przypadku jednak, jak zawsze, wszystko zależy od aktualnej oferty prezentowanej przez określony bank. Dobrze również pamiętać o tym, że pożyczka na emigracji najczęściej udzielana jest w oparciu o jej wcześniejsze zabezpieczenie. Wśród wszystkich rodzajów usług świadczonych przez poszczególne banki królują przede wszystkim kredyty konsolidacyjne i pożyczki hipotetyczne, zdecydowanie zwiększające pewność banków, że zainteresowani klienci wywiążą się z zasad zawartych w podpisywanej przez obie strony umowie.
Podstawowe dokumenty
Pożyczka na emigracji wymaga przedstawienia praktycznie takich samych dokumentów, jak jakakolwiek inna pożyczka udzielana przez uprawnione do tego banki czy nawet firmy pozabankowe. Zainteresowana osoba na pewno będzie musiała przedstawić dokument, który potwierdzi posiadanie przez nią stałego i systematycznego źródła dochodu. Wszystkie banki, które oferują tego rodzaju usługi, bez najmniejszych problemów akceptują umowę o pracę, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby dowiedzieć się, jakie inne możliwości oferowane są zainteresowanym osobom. Niektóre banki z roku na rok stają się coraz bardziej elastyczne i potrafią zaakceptować praktycznie każde źródło dochodu, które zostanie odpowiednio udokumentowane. Bardzo dobrym przykładem jest na przykład bank PKO BP (i nie tylko on, bo jego śladami podążają także inne bardziej lub mniej znane klientom banki). To właśnie on jako pierwszy zaczął pozytywnie rozpatrywać prośby osób, które prowadzą zarejestrowaną działalność gospodarczą na emigracji. Wystarczy tylko przedstawić dokumenty mówiące o tym, że posiada się firmę oraz dokumenty potwierdzający posiadanie stabilnego i stałego dochodu w ramach prowadzonej działalności.
Trzeba także zwrócić uwagę na to, że pożyczka na emigracji w wielu przypadkach wymaga także udokumentowania tego, że pracuje się w oparciu o konkretną umowę (lub umowy) przez co najmniej rok. Tak długi okres zatrudnienia bez przerwy świadczy w pewnym stopniu o stabilności zawodowej zainteresowanej osoby i znacząco zmniejsza wątpliwości banku wobec niej. W ten sposób otrzymanie pozytywnej odpowiedzi nie wiąże się z masą formalności, jednak jest zdecydowanie bardziej prawdopodobne – w końcu bank musi posiadać pewność, że osoba ubiegająca się o pożyczkę o określonej wartości będzie w stanie spłacać poszczególne raty w wyznaczonym terminie, wywiązując się z jakichkolwiek zasad zawartych w umowie zaakceptowanej i podpisanej wcześniej przez obie strony.
Jak wygląda cały proces?
Wbrew pozorom ubieganie się o pożyczkę na emigracji nie jest tak bardzo skomplikowane. Wystarczy dokładnie przeanalizować wszystkie kroki, zwracając podczas ich realizacji uwagę na każdy szczegół, aby już po upływie określonego czasu cieszyć się uzyskaniem pozytywnej odpowiedzi ze strony banku i pojawieniem się pieniędzy na koncie bankowym. Cały proces, jak można domyślać się, rozpoczyna się od zbierania dokumentów. W tym przypadku trzeba zadbać o to, aby posiadać wyżej wymienioną umowę o pracę, dokument potwierdzający posiadanie czystej przeszłości kredytowej wraz z wyciągami konta (prowadzonego zarówno za granica, jak i w Polsce, jeżeli tylko istnieje taka możliwość), a także rekomendację ze strony banku zagranicznego. Zawsze jednak warto zapytać się, czy jeszcze jakieś dokumenty będą potrzebne, aby później uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Po dostarczeniu dokumentów przez klient bank zaczyna ich analizę i weryfikowanie, aby następnie podjąć stosowną decyzję. Gdy tylko będzie ona pozytywna, klient proszony jest o zapoznanie się z umową oraz jej zaakceptowanie. Tylko i wyłącznie wtedy bank jest w stanie przesłać pieniądze na wskazane konto bankowe, a one mogą pojawić się na nim już po upływie zaledwie kilku dni roboczych. Wszystko jednak zawsze zależy od zasad ustalonych przez konkretny bank, z którymi najlepiej przed podjęciem ostatecznej decyzji na temat pożyczki na emigracji warto się zapoznać.